Brev:
Min datter spiser ikke meget rigtig mad
19. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Min datter spiser ikke meget rigtig mad
Kære Helen
Tak for dit tidligere svar til mig.
Vores dejlige datter er nu snart 8 mdr. gammel og vejer 10 kg.
Det er ikke lykkes mig at få min datter til at sove videre, når hun vågner ca. 05:30 om morgenen. Der for har vi nu opgivet kampen og giver hende i stedet en tidlig morgenlur fra 7 til 8. Hun sover så igen fra 10-11 og igen fra 14-16.
Hun ammes tidlig morgen, inden middagslur, før nat og sen aften/nat. Jeg har forsøgt at amme hende, før jeg selv gå i seng, men det er som om det skaber kludder i hendes nattesøvn at få et drømmemåltid. Derfor lader jeg hende selv vågne og må derfor op et par timer efter jeg selv er faldet i søvn. Det har jeg accepteret indtil videre.
Min datter ammes altså 4 gange i døgnet og spiser – stort set – godt ved hvert ammemåltid. Til gengæld er hendes rigtige måltider noget af en kamp. Det går ok med havregrøden om morgenen (ca. Kl 8) og også med bondebrødshapsere samt øllebrød til middag, men hun spiser ikke meget ved disse måltider. Jeg vil tro, hun spiser 1 dl havregrød og så ½ skive bondebrød samt 5-6 skefulde øllebrød.
Aftensmaden kl 18 er en stor kamp, og hun virker faktisk slet ikke sulten, hvilket jeg finder underligt. Hun skriger fra det øjeblik, hun ser tallerkenen, eller vi sætter hende i stolen eller på skødet. Det var ikke sådan i starten, hvor vi introducerede 3. Måltid, men det har været sådan den sidste måned. (hun har fået skemad, siden hun var 5 ½ mdr.) Det undrer mig, da hun ikke har fået et ordentligt måltid, siden hun blev ammet kl 13:15 ca. Jeg tilbyder hende lidt frugtmos i yoghurt, når hun vågner fra sin middagslur, men hun spiser kun få skefulde.
Jeg har forsøgt alt – at give hende maden meget fintmoset, med klumper, i små bidder, med og uden sovs, mere eller mindre af vores mad, mad i hånden osv osv. Det skal siges, at hun på denne tid af dagen generelt er meget utilfreds og pylret. Hun vil gerne være på arm hele tiden, og fx kan vi ikke sidder og spise, mens hun ligger på gulvet eller sidder i sin højtstol, da det ender i det rene skrigeri. Så her spises der desværre på skift eller når hun er blevet lagt kl. 19:30.
Hun bliver ammet inden sengetid og er meget nem at få til at sove. Dejligt dejligt!
Synes du ikke, det lyder som om, hun spiser meget lidt? Hvordan skal vi gribe aftenmåltidet an? Jeg er meget i tvivl om, hvor meget vi skal presse hende. Hun skriger jo i vilden sky, og så har jeg det dårligt med at presse mad ind i munden på hende.
Min datter har indtil hun var ca 5 mdr. taget meget voldsomt på (hun vejede 2900 ved fødslen), men har de sidste 2 ½ mdr. kun taget ca. 1 kg på. Derfor tænker jeg selv to ting:
1) at hun tog så meget på de første måneder, fordi min mælk er ret fed, og at hun får meget ind ved amningen og
2) at hun ikke spiser så meget nu, fordi hun er ved at udligne sin vægt.
Hvordan ser du på dette? Skal jeg droppe en amning, og hvilken skal det i så fald være? Eller skal jeg bare acceptere, at hun ikke spiser så meget ved de rigtige måltider?
Jeg giver dig lige et overblik over vores dag.
05:30 Vågner og ammes (er frisk, men hurtigt træt igen)
7-8: Morgenlur
8: Havregrød
9:30 Lidt frugtmos
10-11: formiddagslur
12: ½ stykke bondebrød, lidt øllebrød
13:30: Ammes og puttes, sover et par timer
16: Få skefulde yoghurt med frugt
18:Mos, kød, vores mad, mad i hånden
19:30 Ammes of puttes til nat
Ca kl 1, men det er meget varierende: Ammes
Hun får vand af kop til alle måltider og drikker flot. Hun håndterer meget fint mad i klumper eller små stykker. Hun er fx meget dygtig til at spise hapsere og går næsten aldrig kløjs i maden
På forhånd tak for din hjælp! Håber du kan finde hoved og hale i mit lange brev:)
Med venlig hilsen
Line