Min datter spiser ikke meget rigtig mad

19. marts 2010

Alder:
8 mdr.

Min datter spiser ikke meget rigtig mad

Kære Helen

Tak for dit tidligere svar til mig.

Vores dejlige datter er nu snart 8 mdr. gammel og vejer 10 kg.
Det er ikke lykkes mig at få min datter til at sove videre, når hun vågner ca. 05:30 om morgenen. Der for har vi nu opgivet kampen og giver hende i stedet en tidlig morgenlur fra 7 til 8. Hun sover så igen fra 10-11 og igen fra 14-16.

Hun ammes tidlig morgen, inden middagslur, før nat og sen aften/nat. Jeg har forsøgt at amme hende, før jeg selv gå i seng, men det er som om det skaber kludder i hendes nattesøvn at få et drømmemåltid. Derfor lader jeg hende selv vågne og må derfor op et par timer efter jeg selv er faldet i søvn. Det har jeg accepteret indtil videre.

Min datter ammes altså 4 gange i døgnet og spiser – stort set – godt ved hvert ammemåltid. Til gengæld er hendes rigtige måltider noget af en kamp. Det går ok med havregrøden om morgenen (ca. Kl 8) og også med bondebrødshapsere samt øllebrød til middag, men hun spiser ikke meget ved disse måltider. Jeg vil tro, hun spiser 1 dl havregrød og så ½ skive bondebrød samt 5-6 skefulde øllebrød.

Aftensmaden kl 18 er en stor kamp, og hun virker faktisk slet ikke sulten, hvilket jeg finder underligt. Hun skriger fra det øjeblik, hun ser tallerkenen, eller vi sætter hende i stolen eller på skødet. Det var ikke sådan i starten, hvor vi introducerede 3. Måltid, men det har været sådan den sidste måned. (hun har fået skemad, siden hun var 5 ½ mdr.) Det undrer mig, da hun ikke har fået et ordentligt måltid, siden hun blev ammet kl 13:15 ca. Jeg tilbyder hende lidt frugtmos i yoghurt, når hun vågner fra sin middagslur, men hun spiser kun få skefulde.

Jeg har forsøgt alt – at give hende maden meget fintmoset, med klumper, i små bidder, med og uden sovs, mere eller mindre af vores mad, mad i hånden osv osv. Det skal siges, at hun på denne tid af dagen generelt er ...

Annonce

... meget utilfreds og pylret. Hun vil gerne være på arm hele tiden, og fx kan vi ikke sidder og spise, mens hun ligger på gulvet eller sidder i sin højtstol, da det ender i det rene skrigeri. Så her spises der desværre på skift eller når hun er blevet lagt kl. 19:30.

Hun bliver ammet inden sengetid og er meget nem at få til at sove. Dejligt dejligt!

Synes du ikke, det lyder som om, hun spiser meget lidt? Hvordan skal vi gribe aftenmåltidet an? Jeg er meget i tvivl om, hvor meget vi skal presse hende. Hun skriger jo i vilden sky, og så har jeg det dårligt med at presse mad ind i munden på hende.

Min datter har indtil hun var ca 5 mdr. taget meget voldsomt på (hun vejede 2900 ved fødslen), men har de sidste 2 ½ mdr. kun taget ca. 1 kg på. Derfor tænker jeg selv to ting:

1) at hun tog så meget på de første måneder, fordi min mælk er ret fed, og at hun får meget ind ved amningen og

2) at hun ikke spiser så meget nu, fordi hun er ved at udligne sin vægt.

Hvordan ser du på dette? Skal jeg droppe en amning, og hvilken skal det i så fald være? Eller skal jeg bare acceptere, at hun ikke spiser så meget ved de rigtige måltider?

Jeg giver dig lige et overblik over vores dag.
05:30 Vågner og ammes (er frisk, men hurtigt træt igen)
7-8: Morgenlur
8: Havregrød
9:30 Lidt frugtmos
10-11: formiddagslur
12: ½ stykke bondebrød, lidt øllebrød
13:30: Ammes og puttes, sover et par timer
16: Få skefulde yoghurt med frugt
18:Mos, kød, vores mad, mad i hånden
19:30 Ammes of puttes til nat
Ca kl 1, men det er meget varierende: Ammes

Hun får vand af kop til alle måltider og drikker flot. Hun håndterer meget fint mad i klumper eller små stykker. Hun er fx meget dygtig til at spise hapsere og går næsten aldrig kløjs i maden

På forhånd tak for din hjælp! Håber du kan finde hoved og hale i mit lange brev:)

Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år